Ett mänskligt beteende

Psykos, neuros, psykopati et cetera. Det är som bekant termer som frekventeras i bla. psykologi. Jag har under morgonen diskuterat Psykoser och schitzofreni med min svärmoder, som är av liknande tro som jag, fast som använder helt andra termer och ett annat tänkade kring människans själ.

Väldigt intressant, och otroligt givande. Jag fick mig dock en liten ahá-upplevelse, som antagligen inte är av vikt, men som jag trots detta vill dela med mig av. Återigen osamlade tankar. Skriva av mig.

Jag har under mitt liv varit med om en del av psykologi, och psykoterapi termer och behandlingar. Där termen Pyskos har fått odelad uppmärksamhet vid många, MÅNGA tillfällen. Ta min tid på behandlngshemmet som jag spenderade ett halvår på, där vi hade våran del av "pyskos" patienter, eller medpatienter för min del. Det som var den gemensamma nämnaren för dessa individer, har varit sviktande verklighetsuppfattning.

Det kan vara notoriska utsättningar av incestiösavåldtäckter som barn, eller krigsobservationer som offer.
Något som jag eller andra ser som "för starkt för att hantera", skall då ha triggat psykosen, som får personerna i fråga att skapa en egen verklighet. Personerna i fråga ser saker som ingen annan ser, allt ifrån människor till röster.

Eftersom det i princip är omöjligt att skapa en dialog mellan tvåmänniskor som har helt olika världsuppfattningar, inte för att man inte kan förklara sina tankar, utan för att det är en praktisk omöjlighet att visa något som inte finns. Vilket är fallet mellan en "normal" och en hallucinerande psykospatient.

Med det som en stordel av problematiken, så har vi löst det genom att placera människor som agerar eller tänker olikt oss andra i fack, där dom kan få ha sin 'sviktande verklighetsuppfattning' ifred.
Varpå vi skapar titlar för att vi skall förstå dom.

Är inte Hitler ett utmärkt exempel på att en majoritet kan ha, åt helvette fel?
Det jag ifrågasätter, är om det verkligen är vi, som inte klassas som psykosfall, eller neurotiker, som har rätt?

Vi kanske inte skall fly det vi inte förstår, eller vi kanske inte skall komprimera det till nivåer där vi förstår saker som är för stora för att greppa? Inte alltid helt genomtänkt.

Feedback, någon?

Kommentarer
Postat av: Puckseliten

Som sagt, om man inte har någon verklighet med en människa har man ingen direkt vilja att kommunicera med vederbörande.. man kan då inte få en ökad verklighet med dem och hur ska man då kunna ändra uppfattning om dem? älskar dig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback