Reflektioner av det stora hela

Jag har precis spenderat en afton med ett gäng kloka pensionärer på min mammas chatt ;)
--- och det har varit väldigt givande.


Alla människor lever i en bubbla.
Det är unika bubblor, ofta färgade i alla färger som finns, färgade efter upplevelser, synsätt och erfarenheter.
Det fins ingenting som är enfärgat i människor. Allt handlar om nyanser, och att kunna läsa/ tolka dom.

Att filosofera över sin egen tro är... nyttigt, och viktigt.
Att veta vart man står i frågor, så man slipper chocker vid stora händelser i livet.
Allt ifrån bortgångar till småhändelser som väcker våra sinnen.
Det räcker med att en av grundpelarna får sig en törn, så kan hela ens inre slott raseras,
och har man då funderat mycket över sitt liv och sina värderingar, så har man cementerat resten av slottet- så att det är mindre chans att det också raseras.

Vart står ni i.. döden?
Är det ett slut, eller är det en ny början.
Är livet en förberedelse inför döden, eller är döden kulmineringen av allt vi har lärt oss?
Jag tror att döden bara är en av många faser. Det är slutet, på ett kapitel i en oändlig bok om själar, prinsessor och ståtliga kungadömmen.

Mär min farmor gick bort nyligen, så stod jag inför ett undermedvetet val..
Skall jag öppna mig, och skrika ut min förtvivlan över att JAG aldrig mer kommer se henne... Eller skall jag "unna" henne möjligheten till vila? Att slippa sin sista vecka av smärta och förvirring, att få slappna av.
Jag vet att jag grät lite, men jag tänkte insinktivt, att "vi syns snart", för det gör vi.
Snart för henne kan vara en minut, eller en evighet, medans det för mig är frågan om år.  1 eller 100, det vet jag inte.
Men det är värt att vänta på, för att få veta.

Som det var, så var alla lättade över att hon inte längre behövde lida, för det gjorde hon i slutet.
Och jag kan inte låta bli att tänka över sorgarbetet över bortgångna kära, som en smula.. egostiskt?
Det är otroligt viktigt att få bearbeta det som har hänt, oavsett orsak till slutet. Men jag skulle aldrig välja hennes fortsatta lidande över mitt lugn över att ha henne "där".

Snart är begravningen, och då kommer jag med all säkerhet inte stå där jag står nu, i mina tankar.
Men fram tills nästa örfil av verkligeheten, så är jag stabil i min tro.


Kommentarer
Postat av: Zombie

Hej lillkillen! ;)



Tack för en trevlig kväll/natt!



Väl skrivet-som vanligt!

Jag reagerade särskilt på det du skrev om din farmor.Jag hade samma upplevelse när min mormor gick bort.

Jag var 11-12 år då och hade nog inte tänkt så mycket på döden.När vi hade hälsat på henne på sjukhuset för sista gången så frågade mamma (som visste att mormor inte hade så lång tid kvar)om jag sagt hejdå till mormor?

Jag tror att jag svarade ja,men frågan kändes så främmande.Jag visste ju att jag en dag kommer att få träffa mormor igen.



Postat av: Ru*

Ja Isak, du vet nog var jag står i dessa funderingar, då mina tankar lutar åt buddismen.

Jag vill tro att man lever flera ggr. och lär sig mer och mer för vart liv, tills man till slut når den punkt då man får vila på riktigt!



Jag tror också att man träffas på andra sidan och att man på något sätt vävs in i varandras liv även nästa gång!



Farmor var gammal och hade ont! Du gör rätt som tänker på det, men för den skull får du inte glömma att sörja! Det Gör ont att veta att man inte kan kontakta personen som man vill längre. Inte ta på, krama, eller bara se. Där måste man vara egoist, man missunnar ju inte henne vilan för det! =0)



Efter begravningen brukar det kännas mycket bättre då man sagt sitt sista farväl!



Kram

Älskar dig!

Mamma

2008-09-27 @ 14:11:11
URL: http://blogg.aftonbladet.se/896
Postat av: Marina

Älskade unge:-)



Du har verkligen blivit vuxen...

Sorgen och hela sorgeprocessen ÄR egoistisk. Därför att den enbart gagnar oss. Men vi behöver den.

Att du sörjer din farmor betyder ju inte att du hade velat förlänga hennes lidande... bara att du sörjer över att du inte får uppleva en dag till med henne. En kram till, ett leende till.

Och man får vara egoistisk! Man måste vara det för att komma vidare. Annars bär man sorgen med sig som en varböld som bara växer och skadar mer och mer.



Du och jag ser nog rätt lika på livet och döden. Men även om jag ser döden som en ny början så är jag ändå rädd för den. Just av samma skäl som jag tog upp angående sorg. Jag vill uppleva mer. Jag vill se min sons leende, känna hans kramar. Få uppleva stunder tillsammans med mina vänner, din mamma... Dig...

Därför är jag rädd för döden... eller snarare ängstlig. Jag vill inte släppa taget om allt det underbara som finns i detta livet.



Som tur är så har jag minst 50 år kvar... har jag bestämt mig för:-) Så jag hinner nog uppleva allt jag behöver.

Och min tro gör att jag också står stadigt.



Var rädd om dig älskade buse!



Kramar dig hårt!



ps. Saknar dig!

2008-09-28 @ 01:30:42
URL: http://marinaengan.wordpress.com
Postat av: Marina

Du skriver suveränt bra Isak!

Det är en fröjd att läsa...



Kramar om!

2008-09-28 @ 01:59:37
URL: http://marinaengan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback