Ondskans Paradox

Jag fortsätter att tänka mycket på termerna Gott och Ont. Hurvida någon av delarna existerar, och hur dom rimligtvis bör fungera i samspel.

Tidigare har jag hävdat att jag tror på Karma, Lagen om Orsak och Verkan (med en hint av kosmisk retrubition). Det vill säga att dom gärningar du gör kommer tillbaka till dig. Att onda handlingar bestraffas, och att godhet belönas. Det är på papper (eller i mitt huvud) ett väldigt romantiskt sätt att se på saker och ting. Lite sago-slut över det hela. Som en morot för alla Herrar på vita hästar, i stora och glammiga rustningar. Men, det skär sig lite.

Jag är helt övertygad om att Gott och Ont inte existerar. Det finns ingen människa i världen som är 'ond'. Alltså finns det inga människor som är 'goda' eller. Precis allting vi gör är uppbackat av en tro på att vi gör det som är rätt. Så att döma dom som agerar galet eller fint, är precis som alla dömningar- bara åskådarens väderingar.

Josef Fritzl är ett bra exempel. Han är ett grymt exempel på typisk ondska, med all skit han sysslade med. Hans familjekärlek viste inga gränser, och det är precis så bakvänt och tragiskt som det låter. Han gjorde inte sina grejer med baktanken att göra illa, eller att förstöra. Tvärtom, han värnade om sin familj (och hade extremt sjuka ideal) och gjorde därför allt i sin makt för att göra det bra för dom. I sin värld. Jag fördömer Herr Fritzl för hans gärningar. Det han åsamkat sina barn är något av det värsta man kan göra mot någon. Men hans gärningar är skyddade av brist på bättre vetande.

Om det då är så, att vi alla agerar efter tron om att vi gör rätt, då är det vansinnigt att vi skulle bestraffas för det. Varpå hela karma-tanken faller stenplatt på karmen. För om det är 'rättvisa' vi är ute efter, då är det Bröderna Grimm-synen som borde revideras. Det vill säga att Lagen, som dömmer oss när vi gjort fel, att den skulle vara helt korrekt. Vilket också är vansinne.

Men, vi måste ha ett rättssystem, vi måste ha någon som dömmer oss, eller en tro på att det vi gör spelar en roll. I en värld av anarki, utan ledare, lag eller brottssystem så hade vi snart fallerat. Survival of the fittest. Om ingen kan dömma oss, så är vi själva starka nog att övertyga oss om att det vi gör är rätt. Allt kan rättfärdigas i någonannans namn.

Så är det så, att vi skall leva i det bakvända rättssystemet som vi lever i, så är i alla fall jag glad att det är under dom premisserna och den naiviteten som det är. För Vi har tydliga riktlinjer på vad som är 'okej', på vad som är 'fel' och konsekvenserna av steg i rätt eller fel riktning. Och i dom flesta fallen så är vi ansvariga, eftersom vi vet om spelreglerna.

Jag är långt ifrån färdigtänkt på det här området. Uppdatering kommer.

Er vän i kaoset,    Isak




Kommentarer
Postat av: ru

Detta måste vi snacka om live! Intressant ämne där jag tycker att ondska finnes! Vissa verkar faktiskt njuta av att göra andra illa! Jag berättar gärna!

Kraaaam


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback