Lixom

Idag skulle jag vilja tala om vikten av att behandla vårt språk med den respekt som det förtjänar. Framför allt vill jag understryka medvetenheten och den totala ironin över att jag raljerar med ungdomens våldtagande på vårt modersmål. Med tanke på mina stavningar och oerhört frekventa särskriningar. Hur som haver, så känner jag att det är dags, och på plats med en harang med svordomar och småhintar över mitt latenta besserwissrande.

Jag menar givetvis att vi bör lyfta upp våra byxor generellt när det kommer till stavning och slaktande av ord för att skapa T9 vänliga versioner, msn-formade och nerklippta till bokstavsstinna versioner. Men idag tänkte jag som förr ta tu i ett speciellt, särskillt exempel. Nämligen det gamla krogragget "lixom".
Hon (tänker referera till Lixom som en henne  från och med nu) stod och hängde med snorungarna som rökte bakom skolan, hennes blotta existens vittnar om en dumhet och mental segregering bortom rimlighet. Och hon smittar. Lite som lånecykeln från kommunkontoret. Alla har haft en åktur med henne. Lixom. Man kan stava det annorlunda, för att minska vikten på det korset man spikar upp sig på om man använder henne, genom att stava henne med k och s, istället för x. Smaka på det. LIXOM. LIKSOM.

Så vart kommer hon ifrån, rent etymologiskt? Och vad hade hennes föregångare för användningsområde? Jag känner en direkt koppling till poeten i mig när jag skriver "likt som". Vilket snabbt och enkellt kan kortas ner till liksom, eller den hippa tonårsstavningen lixom. Det fungerar i beskrivande meningar, när man skall ge likheter för att understryka det man vill ha sagt. Eller som förenkling kanske. Skall ge ett exempel.

Exempel 1:
- Hon var garanterat oskuld!
- Hur vet du det?
- Hon var likt som trädgårdsslangen; fuktig och trång.
Det var ju ett ganska osmakligt exempel. Men ni förstår säkert varifrån det kommer.
Och ett exempel på hur man förenkla någonting.

Exempel 2:
- Alltså, Angelina Jolie måste ju ha sniglat alla kontinenter vid det här laget!
- Nej men nu förstår jag inte vad du syftar på. Kan du förenkla lite, så att jag med mitt ringa intellekt kan förstå det du försöker beskriva?
- Hon har ju ett barn från alla länder. Likt som en humla i sin flyktiga skönhet, bär sporer från blomma till blomma.
Förstår ni min desperation? Förstår ni hur jag ligger sömnlös, sliter i mitt (lilla) hår, skriker mig till vansinne och gungar fram och tillbaka i ångest över att ständigt utsättas för denna skrivna tortyr?
Jag håller SMS, Facebook och lathet ansvarig för vår ungdoms dekadens.
Eran vän
Isak Bergenheim

Kommentarer
Postat av: Mamma

Brilliant! =0P

Postat av: Micael Axelsson

Jag ställer mig där broder, vid din sida, skuldra mot skuldra, för att tillsamman axla den protest, gentemot den förslappade attityd vilken nu råder kring vårt skrivna språk! Som du, håller jag SMS, Skvallerboken och lättjan ansvarig för detta vidriga missbruk av vårt älskvärda språk!

2011-04-17 @ 00:29:00
URL: http://poeter.se/Micael_Axelsson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback